Ecranizare a romanului omonim al Iuliei Nani, Cine nu e gata a fost proiectat în cadrul târgului de filme de la Cannes și reprezintă debutul în lungmetraj al regizorului A. A. Florian și al actriței principale Ioana Budu. Povestea finanțării acestei comedii dramatice este aproape la fel de fascinantă ca cea a personajelor, întrucât aproximativ 500 000 de euro au fost plătiți prin intermediul criptomonedelor, devenind astfel prima inițiativă de acest gen pentru un proiect cinematografic românesc. O altă parte din bani a fost adunată într-o campanie de crowdfunding în care oricine putea să doneze și să devină producător, bucurându-se ulterior de o parte din profit.
Scenariul este scris în colaborare de către autoare și cineast. După ce a fost angajată la mai multe companii unde a suferit răutăți din partea colegilor, umiliri publice pe rețele sociale și termene limită imposibile, Victoria Lungu – o femeie divorțată a cărei ființă favorită este motanul Mango – a decis că mediul corporatist nu e pentru ea. Și-a dat seama, în schimb, că are un dar special: îi poate ajuta pe cei din jurul ei să ia decizii pe care le-au amânat la nesfârșit. Așa că devine career coach freelancer ce luptă împotriva procrastinării, totul cu cele mai pure și pozitive intenții. Însă, treptat, începe să își ia rolul atât de în serios încât ar fi dispusă să facă orice pentru a-și duce la capăt responsabilitățile avute față de clienți, inclusiv să le confiște lucruri, să îi șantajeze sau să îi răpească. Deși se dovedește că metodele ei neobișnuite dau roade, nu toată lumea pare să le aprecieze. O singură mișcare greșită și viața ei începe să se năruie ca piesele de domino.
Povestea Victoriei ne este expusă retrospectiv și acronologic de către un narator care se întâmplă să fie chiar ea, adresându-i-se unei anume Alina. Nu aflăm identitatea femeii decât la final, după ce întreaga acțiune a prins sens și contur, dar nu este nimic din ce ar putea anticipa cineva (decât în cazul în care a citit cartea). Până atunci, însă, facem cunoștință cu majoritatea clienților ei, voluntari sau involuntari: Florentina (Oana Marcu), Diana (Andreea Chirițescu), Vlad (Florin Gălan), Flavia (Loredana Groza) și George (Dan Ionescu), cu prietena Mona (Daniela Nane), dar și cu fostul ei soț Andrei (Paul Diaconescu). Deși câteva dintre replicile lor par neautentice și livrate robotic, majoritatea interpretărilor și dialogurilor sunt firești și realiste.
Cine nu e gata aduce o estetică rar întâlnită în filmele românești și prezintă Bucureștiul într-o lumină modernă, diferită de cea a Noului Val Românesc, cu locurile sale specifice: metroul, covrigăria Petru, restaurantul Yukka etc. Combinația de tonuri albastre și portocalii, alături de scenografia gândită în cel mai mic detaliu, oferă filmului un aer aproape mistic, ceea ce merge mână în mână cu vibe-ul de vrăjitoare modernă emanat de către protagonistă, mai ales când începe să poarte preponderent roșu, o culoare ce îi reflectă pasiunea și senzualitatea. Muzica este aleasă la fel de meticulos, de la viorile stridente recurente ce potențează accentele thriller ale filmului și momentele de tensiune, până la melodiile cu versuri potrivite pentru scenele respective, precum „Aruncă-mi” de la Alternosfera sau cea compusă de Loredana special pentru coloana sonoră.
Ambalat ca o carte de dezvoltare personală într-o poveste de ficțiune și cu un vocabular actual, tragicomedia lui A. A. Florian are șansa să schimbe modul în care se fac filmele în România – atât în ce privește partea de finanțare, cât și narațiunea, aspectul și sunetul – dar și să învețe spectatorii puțin din tainele respectului de sine în mediul toxic din multinațională. Fiind poate singura adaptare cinematografică a unui roman autohton scris de o autoare contemporană, Cine nu e gata arată viața clasei mijlocii superioare cu bune și cu rele, cu strălucirea și luxul aferente, dar și cu singurătatea și consecințele alegerilor personale care vin la pachet.
